Hubungan Aspek Kualitas Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap

  • maryana maryana stikes citra delima bangka belitung
  • Maya Christiany STIKES Citra Delima Bangka Belitung
Keywords: Patient’s satisfaction, Hospitaliztion

Abstract

Patient satisfaction is one indicator of success obtained from the patients. The standard of outpatient satisfaction according to the Ministry of Health in 2016 is above 90%. Patient satisfaction is one indicator of the quality of services we provide and patient satisfaction is a capital to get more patients and to get loyal patients. The purpose of this study was to determine the aspect of service quality on the satisfaction of inpatients at the DepatiBahrin Hospital Sungailiat Bangka. For the work area at the Depati Bahrin Sungai liat General Hospital, inpatient satisfaction has increased in the last 3 years. In 2018 it was 81.50%, in 2019 it was 83%, in 2020 it was 84.56%. This study was conducted using a cross sectional design and chi-square test with the results in the form of bivariate analysis and univariate analysis. The research population is hospitalized patients in June 2021. The research sample is mostly aged > 18 years from the study population, which amounted to 83 respondents. The research instrument used a questionnaire containing 21 questions. The results showed that there was a relationship between reliability p value (0.000), responsiveness p-value (0.000), physical evidence p-value (0.029), assurance p-value (0.000), empathy p-value (0.038) and patient satisfaction in inpatient services. Suggestions from this study are to improve the performance and quality of the factors of reliability, responsiveness, physical evidence, assurance, and empathy so that inpatient satisfaction indicators increase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andika, F. (2018). Analisis Faktor Kepuasan Pasien BPJS JKRA Dengan Kinerja Perawat Di Rawat Inap Rumah Sakit Umum Daerah Meuraxa Kota Banda Aceh. JOURNAL OF HEALTHCARE TECHNOLOGY AND MEDICINE, 4(2), 207-217.

Alghofiqi, T. (2017). Faktor – faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pelayanan Peserta BPJS Kesehatan di Balai Pengobatan Sukarami Palembang Tahun 2016 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Palembang).
Amelia, R., & Rodhiyah, R. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kinerja Karyawan Terhadap Kepuasan Pasien (Studi Kasus Pada Pasien Rawat Inap RS.) jurnal ilmu administrasi Bisnis, 5(4), 163-172.

Butar-Butar, J., & Simamora, R. H. (2016). Hubungan Mutu Pelayanan Keperawatan dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap di RSUD Pandan Kabupaten Tapanuli Tengah. Jurnal Ners Indonesia, 6(1), 50-63.

Fadilah, A., & Yusianto, W. (2019). Hubungan Kualitas Pelayanan Keperawatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Bedah Di RSUD dr. Loekmono Hadi Kudus. Jurnal Keperawatan dan Kesehatan Masyarakat Cendekia Utama, 8(1), 35-44.

Kosnan, W. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Merauke. Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Akuntansi, 21(4).

Mutiara, H., Mayasari, D., Fattima, E. T., & Saputri, C. (2018). Hubungan Mutu Pelayanan Degan Kepuasan Pasien Peserta BPJS di Ruang Rawat Inap Penyakit Dalam RSUD dr. H. Abdul Moeloek. Jurnal Kedokteran Universitas Lampung, 2(1), 31-36.

Mernawati, D., & Zainafree, I. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Lamper Tengah Kecamatan Semarang Selatan Kota Semarang. Public Health Perspective Journal, 1(1).

Mumu, L. J. (2015). Analisis faktor-faktor yang berhubungan dengan kepuasan pasien di Poliklinik Penyakit Dalam RSUP Prof. Dr. RD Kandou Manado. JIKMU, 5(4).

Oroh, M. E., Rompas, S., & Pondaag, L. (2014). Faktor-faktor yang berhubungan dengan tingkat kepuasan pasien rawat inap terhadap pelayanan keperawatan di ruang interna RSUD Noongan. Jurnal Keperawatan, 2(2).

Putri, A., & Putri, H. A. (2015). Faktor – faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Dalam Pelayanan Keperawatan Di Ruang Rawat Inap Interne Pria Dan Wanita RSUD dr. Achmad mochtar Bukit Tinggi Tahun 2014. 'AFIYAH, 2(1).

Rusandy, D. S. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap. (JMK) Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 1(3), 191-205.

Wowor, J; Rumayar, SS; dan Maramis, FRR. (2019). Hubungan Antara Mutu Jasa Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Cantia Tompasu Baru. Kesmas 8 (6).
Published
2022-01-17